Kaponiera kolejowa

Kaponiera Kolejowa – samodzielny obiekt fortyfikacyjny wchodzący w skład Twierdzy Poznań. Została zbudowana w 1872 roku w celu osłaniania ogniem linii kolejowych prowadzących w kierunku Torunia i Stargardu. Położona pod drogą wylotową biegnącą od Bramy Berlińskiej w kierunku pierwszego dworca kolejowego przy ul. Gajowej.


Obiekt posiadał sklepione pomieszczenia dla 5 dział oraz strzelców. W ścianach umieszczone były strzelnice dla dział oraz prowadzenia ognia karabinowego.


W latach 1968-1973 w miejscu Kaponiery Kolejowej zbudowano rondo z przejściem podziemnym, które otrzymało imię Mikołaja Kopernika. Rozbiórka jednak nie była całkowita. Rozebrano jedynie wschodnią część samej kaponiery. Pozostały także przylegające od południa do kaponiery kazamaty o powierzchni 340 m² i kubaturze 920 m³. W okresie II wojny światowej służyły one jako schrony, a po wojnie jako magazyn win Centralnych Piwnic Win Importowanych z ul. Woźnej.


Obiekt położony jest pod Mostem Uniwersyteckim. W przyszłości obok niego ma być zlokalizowany przystanek przedłużonego do Dworca PKP Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. W związku z tym, aktualnie (styczeń 2012) trwają zakrojone na wielką skalę prace przebudowujące rejon Kaponiery i ul. Roosevelta.

źródło: wikipedia


Kaponiera Kolejowa rok 2004 członkowie Towarzystwa Przyjaciół Fortyfikacji oddział w Poznaniu.

©Foto: Zbyszko Janiszewski


Kaponiera kolejowa – 08.04.2014


Kaponiera kolejowa – 29.01.2016


Kaponiera Kolejowa – 23.12.2017